Odpovědi vydavatelské

Tentokrát jsme pro odpovědi vybrali z vašich dotazů várku směřovanou na vydavatele.

Jaká je představa Altaru/autorů o cílové skupině?

Dračí doupě II vzniká jako nástupce současné řady Dračího doupěte 1.6 a tím pádem jej nahradí. Je určena jak těm, kteří DrD již hrají, tak především i novým, začínajícím hráčům (což je zejména mládež ve věku 10-15 let). Doufáme, že kniha bude zajímavá pro obě skupiny a oběma bude mít co nabídnout.

Jaká bude skladba příruček? Jedna pro vše? Jedna pro hráče, a jedna pro Pána jeskyně? Nebo sada více příruček jako u DrD+?

Základní příručka by měla obsahovat vše potřebné jak pro hráče, tak pro Vypravěče, aby stačilo vzít knížku, pročíst potřebné pasáže a začít hrát. Její rozsah by měl být okolo 150 stran. Jako druhou bychom pak v následujícím roce chtěli vydat příručku "pro pokročilé" s dalším herním materiálem rozšiřujícím možnosti DrD II a také s návody pro tvorbu vlastních doplňujících pravidel a herních mechanismů (například pro ty, kteří by chtěli některé složky hry rozpracovat detailněji, než jak budou pojaty v oficiálních pravidlech).

Ukázkové ilustrace jsou už finální? Budou už v příručce nebo jde o předběžné návrhy? Budou ilustrace barevné?

U zveřejněných ilustrací (i těch, které teprve zveřejněny budou) se zpravidla jedná o pracovní verze, které se ještě mohou více či méně upravovat. Co se barevnosti týče, vzhledem k časové náročnosti tvorby plnobarevných ilustrací takové ilustrace neplánujeme. Příručka však uvnitř nebude pouze černobílá, nýbrž tištěná dvoubarevně, takže ilustrace budou vypadat podobně jako ukázka u této odpovědi.

Bude grafická podoba knihy v režii Ecthelionů? Jaký bude formát příručky? A vazba - měkká obálka nebo tvrdé desky?

Ano, přípravy vzhledu knihy se ujali Ecthelioni, kteří již prokázali např. na své RPG Příběhy Impéria, že dovedou propojit text, ilustrace a grafickou podobu v elegantní a funkční celek. Jako formát jsme zvolili B5 (tedy stejný, jako mají Příběhy Impéria), zejména proto, že je pro častější přenášení skladnější než A4. A vzhledem k tomu, že jak měkká obálka, tak tvrdé desky mají své výhody i nevýhody, je možné, že nakonec budou k dispozici obě varianty.
Uvažujeme také nad "startovní sadou", tedy krabicí, v níž by krom příručky byly i kostky, několik předem připravených postav, vytištěné vzorové dobrodružství a různé další bonusové materiály.

Do jaké míry se hodláte věnovat i druhotné podpoře po vydání hry? Tedy např. psaní atmosférických textů, pravidlových rozšíření, nových nestvůr apod. do webového časopisu Drakkar či jinam.

S takovouto podporou samozřejmě počítáme. Zcela jistě bude mít Dračí doupě II k dispozici prostor v Dechu draka (Pevnosti). Bude-li ze strany Drakkaru zájem, rádi budeme přispívat i do něj. A samozřejmě se řada podpůrných materiálů bude objevovat na webu Dračího doupěte II.

Bestiář

V jaké formě bude představen bestiař?? Bude zvlášť nebo spojen s tou základní knihou "pro zčatečníky" ?

Nejen ilustarce

Nejsem žádný marketingový expert, ale trochu mě zklamalo, že je věková kategorie posunutá hodně hodně nízko, přeci jen hra pro 10-ti až 15-ti leté je pořádný seskok. Na druhou stranu, když budou mechanismy plynule fungovat, nebude pro většinu starších hráčů problém přihodit dospělejší motivy, jen doufám, že na to příliš nasázíte...myslím, že problém barevného "cool" provedení byl popsán velmi trefně, nezbývá, než souhlasit

ssq

Dobrý den,

díky za zajímavé otázky i odpovědi. Co jediné mě zaráží a překvapuje je vaše rozhodnutí ilustrovat DrD2 pouze dvoubarevně, což je dle mého velmi špatné rozhodnutí a velký krok zpět.

Je nutné si uvědomit, že svět české stolní RPG scény už není co býval. Devatenáct let nadvlády Dračího doupěte jako jediného ryze českého RPG je definitivně pryč. Ačkoliv tu byly pokusy DrD z trůnu sesadit, nikdy se to nepodařilo, protože přes všechny své nedostatky byl "dračák" vždycky lepší nejen kvalitativně, ale i provedením - grafickou podobou, ilustracemi, sazbou. Rok 2009 ovšem tohle všechno změnil. Vyšly Střepy snů a Příběhy impéria, proběhla revoluce. Střepy snů jsou vynikajícím moderním a hlavně originálním systémem, který určitě nebude vyhovovat každému, ale to nemění nic na faktu, že svou efektností stařečka DrD poráží naprosto drtivým způsobem. Příběhy impéria zase předvedly na české poměry nevídané plnobarevné grafické orgie a umělecky hravě snesou srovnání i se světovou špičkou.

Chce-li být DrD2 poctivým nástupcem svého předchůdce, nemůže si dovolit úplně ignorovat trendy reprezentované Střepy snů a předložit nám další tabulkové šílenství. Má-li ambice stát se novým masově hraným RPG, nemůže rezignovat na nastavenou laťku plněbarevných ilustrací! Protože barevné ilustrace jsou v žánru fantasy světovým standardem. Protože barevné ilustrace vyvolávají "wow" efekt ve větší míře než ilustrace černobílé (či dvojbarevné, rozdíl je nepatrný). Protože cílovou skupinou produktu budou děti/mladí lidé ve věku 10-15 let, pro které je být "cool" důležité. Černobílé (dvojbarevné) ilustrace "cool" prostě nejsou. DrD2 nebude mít statisícový rozpočet na marketing, bude muset spoléhat na marketing virální. Rozdíl mezi "hele koukej vyšel novej novej dračák, je to něco jako starej, ale trochu jinej" a "hele koukej na ty bombastický ilustrace v novým dračáku" je naprosto zásadní. Druhá hláška prodává, první ne. Celobarevná prsatá amazonka a celobarevný trpaslík v zářivé zbroji společně s celobarevným mega-mágem-upírem prodává, umělecké dvojbarevné ilustrace bratří Ecthelionů ne. Tedy ne v cílové skupině na kterou DrD2 míří. Starý "dračák" byl vždycky právě o válečnících, hraničářích, čarodějích, elfech a hobitech, o tradičních fantasy dobrodružstvích. Kdo tvrdí něco jiného, lže si sám sobě do kapsy. Za devatenáct let padlo zbraněmi v rukách postav českých hráčů jistě statisíce skřetů a much zlodějek. Kolik existencionálních problémů psychicky rozervaných postav bylo v DrD řešeno či intelektuálních metafyzických debat podstoupeno netuším, ale nebude to mnoho. Když slyším Dračí doupě vybaví se mi barbar Hrun, vybaví se mi komba s teleportem, vybaví se mi dobrodružství z desítek knižních fantasy sérií, která jsem poté mohl prožít i já v "dračáku". K těmto jednoduchým dobrodružstvím patří jednoduché tradiční barevné ilustrace.

Altar by si měl znovu rozmyslet, jaké má s DrD2 ambice. Staří DrD a RPG harcovníci si DrD2, pokud bude zajímavé, koupí tak jako tak, nehledě na ilustrace. Ale kolik nás takových bude - sto, dvě stě? Dobrá, jedná se o Dračí doupě a jsme v Čechách, takže možná tisíc. Což samo o sobě bude stačit na takovou plichtu, kniha se zaplatí a jedeme dál. Ale tohle Altar chce? Myslel jsem, že dělá nástupce DrD, legendy, sice malé české, ale přesto legendy. V roce 1990 bylo DrD v ČR unikát a nemaje konkurenci dlouho kralovalo. Dnes je situace jiná, nové DrD2 musí nabídnou pozlátko, musí se pokusit konkurovat nejen zahraničním hrám (angličtina už dnes není takový problém), ale především počítačovým hrám typu World of Warcraft. Tohle moc dobře ví Wizzards of the Coast, podívejte se na DnD 4ed. Staří na tuhle edici nadávají, mladí kupují. Dnes nevznikají počítačové hry podle stolních RPG, naopak stolní RPG kopírují trendy počítačových her. Musí, chtějí-li mít nějakou šanci. Altar, jako "čeští Wizzards", nemohou doufat v úspěch hodný DrD, rozhodnou-li se ignorovat tyto zcela zřejmé věci. Stejně jako jsou počítačové hry barevné, musí být barevné i vše ostatní, jinak by by bejby a můžeme doufat v průměrný prodej.

Co tím chci říct? Že se bojím, že DrD2 nikdy nebude bez tradičních barevných fantasy ilustrací tak úspěšné jak by mohlo být s nimi. Na stránkách zveřejněné ilustrace pro DrD2 jsou moc hezké, ale naprosto necílí na cílovou skupinu. Přítelkyně, kamarádi a většina ostatních návštěvníků u mě sáhne po Příbězích impéria, protože jsou tak krásné. Je jim stejně jako mě okolo třiceti a výš. Jedenáctiletý synovec Příběhy ignoruje, stejně jako černobílé DrD+, a sahá po DnD 4ed, protože "tadyhle je tank a týýý jo, tahle elfka je super flanker a tohle bude asi healer". Chápu ho, obrázky DnD jsou pro jedenáctiletého "cool". Chápe to i Altar? Chápou to i lidi na RPG forech, kteří tvoří směšně malou, ale o to více hlasitou komunitu? Neměl by si Bouchi "vypůjčit" pár plných barevných obrázků z DnD a pár dvojbarevných obrázků od Ecthelionů a udělat si vlastní orientační průzkum mezi 10-15ti letými? Prosím, dejte si v Altaru na čas, s novými RPG se teď stejně roztrhl pytel, takže pár měsíců čekání navíc nás nezabije. Moc prosím, nechte udělat Ectheliony skvělou grafiku a texty, hlavní ilustrace dejte někomu jinému. Ale hlavně barevně. Protože jedině tak máte šanci vydat masové RPG.

OSSQ

Dobrý den,
Chtěl bych jenom krátce reagovat na komentář Anonyma. Dle mě by měla být zachována image Drd a to černobíle obrázky, to prostě k "drakovy" patří, protože nechci, aby se z "draka" stala mucholapka na peníze. Proto bych byl rád, kdyby v Drd II. byli černobílé obrázky. Předem děkuji pochopení.

S pozdravem J.K.

srdicko a duch DrD

Dobry den,

tvurci by rozhodne nechteli vydelat penize, mnohem dulezitejsi je to nase cesky srdicko a poradny duch "draka"!
Mate nase pochopeni, ilustrace samozrejme odbarvime!

(Ta jedna barva navic z toho opravdu dela trochu mucholapku na penize.)

Ilustrace

Vzhledem k tomu, že komentáře jsou pro delší diskusi nepraktické, probíhá debata o pojetí ilustrací v oficiální diskusi na RPG Fóru.