Jsme tu s druhou ukázkou z Bestiáře. Po Obřím pavoukovi, zástupci klasické západní fantasy v čele s J.R.R.Tolkienem, přichází na řadu jedna z těch nestvůr, které mají vnést do základní příručky slibovaný nádech slovanství. Je to tvor s těžkým osudem a bylo nutné z něj smýt neblahý nános pohádek a naivity. Vodník z DrDII bude netvorem s velkou mocí, který svým jednáním připomene Erbenovy strašidelné příběhy a jejich ještě starší předobrazy.
Samozřejmě jsme pozorně pročetli reakce na předchozí ukázku z Bestiáře jak tady na stránkách, tak i na diskuzních fórech. Moc děkujeme za všechny podněty, řada z nich byla velice konstruktivních. Některé věci zapracujeme, na jiné asi nezbude místo, ale přinejmenším o nich budeme uvažovat. Budeme rádi, když se stejně podrobně vyjádříte i k Vodníkovi, u něhož už jsme v rámci časových možností některé připomínky zapracovali.
Vodník
Jak vypadá:
Vodník připomíná zeleného muže s řídkými vousy, jehož rybí oči se lesknou z mlh na hladině. Pod vodou plave pokrytý jen řasami a zbytky rybářských sítí, které se na něm zachytily. Vodníci v blízkosti lidských sídel jsou obvykle malí a svrasklí, zato království divokých jezerních vodníků bývají rozlehlá, oni sami dosahují výšky obrů a dokážou prý stáhnout pod vodu i menší loďku. Umějí se také proměňovat v obrovské štiky nebo sumce.
Kde žije a čím se živí:
Vodník je pánem močálů, řek a hlubokých tůní, někdy se usadí též v mlýnském náhonu nebo v rybníce. Touží, jako všichni běsi, rozšiřovat své panství z bahna a vod, proto stahuje lidi do hlubin. Nafouklá těla utopenců vyplavou za čas na hladinu, ale duše si vodník schovává pod kameny u dna a v kořenech vrb. Když jsou v jeho moci po sedm let, vodník je pozře, aby nabral sílu, nebo z nich nechá povstat přízraky. Z ženských duší se rodí rusalky s nehybnýma zelenýma očima a šaty utkanými z mlhy. Kdekoliv tančí, mění se zem v mokřinu. Z duší utopených mužů povstávají přízrační hřebci. Jejich hřívy jsou rzivé a když se řítí po cestách a lukách, odstřikuje jim od kopyt voda a zůstávají za nimi kaluže. Tak rozšiřují vodníkovu moc.
Jak jedná:
- Každý vodník rád zvětší své panství, a to i na úkor jiného vodníka.
- Vodníci špatně snášejí, když lidé využívají "jejich" vodu pro své mlýny a vypouštějí do ní špínu z jatek a koželužen.
- Nemají tušení, jak funguje lidské společenství, kdo je poddaným a kdo pánem. Také cennosti utopenců je nezajímají.
- Když ochraňuje své rusalky, je vodník ochoten k ústupkům.
- Výhodné je jednat s ním na mělčině nebo jej zaskočit na břehu. Je slabší, když panují horka, a mívá také strach z ohně.
Jak bojuje:
- Jeho síla je spjatá s vodou, proto a není radno se s ním utkávat nad hlubinou nebo za deště. Lze jej však spoutat provazem z lýka.
- Osamělé plavce nebo přecházející po hrázi sevře a stáhne pod hladinu.
- Menší plavidlo může převrhnout a lovit mezi tonoucími.
- Udeří někoho říčním balvanem, zmizí pod hladinou a vynoří se jinde.
- Je celý kluzký. Je-li chycen, pokusí se vykroutit a začít odvážlivce škrtit. Pokud prohrává, ukryje se u dna.
Jakou roli má v příběhu:
Útočník:
- Hrdina proplave pod vodou do skrytého chrámu jezerního boha. V temném koutě však číhá vodník a nechce jej nechat odnést předmět, pro nějž sem přišel.
- Družina doprovází mladou šlechtičnu přes jezerní oblast. Dívka se nakloní přes okraj pramice a vodník ji strhne do hlubin.
Kořist:
- Mlynář požádá, aby jej zbavili vodníka v mlýnském náhonu. Je sice malý, na dospělé si netroufá, ale dítě by utopit mohl. Zabijí jej postavy jen pro jistotu?
- Mocný šlechtic touží po přízračných hřebcích, aby zavlažovali jeho pole. Prý je lze osedlat ohlávkou upletenou z vodníkových vlasů. Aby si však vlasy zachovaly své magické vlastnosti, musí být vodník naživu.
- Kdo zabije vodníka a zachytí do úst jeho poslední vydechnutí, získá prý na čtyřicet dní schopnost dýchat pod vodou.
Vyjednavač:
- Starostova syna uchvátí při koupání v tůni vodník. Za jeho život požaduje zrušení všech hamrů a pil na své řece.
- Dobrodruzi pátrají na ostrově v zamrzlém jezeře po pokladu nebo ztraceném amuletu. Při návratu se v prasklině před nimi vynoří mohutný sumec, promění se ve vodníka a žádá nález jako své vlastnictví. Jinak prý rozláme led pod jejich nohama.
- K objasnění dávné vraždy nebo záhady by si družiníci potřebovali promluvit s dívkou, která později utonula a stala se z ní rusalka.
- Vesničané před časem zahnali vodníka, ale brzy se začala kazit voda a umírat ryby. Byl vodník ochráncem místních pramenů, nebo se jen mstí?
Dark styl
Tak tento dark styl vodníka, který budí v občanech strach se mi velice líbí. Žádný vodník Česílko :-). Jen tak dál.
Spokojenost
Hezké nápady, vodník si v popisech drží svůj styl a ilustrace je lepší, než u pavouka. Dobrá práce
Kvalitní****
Ano, toto je vodník, s kterým lze hrát.
Vše je dostatečně jasně rozpracováno a přitom to není zbytečně zdlouhavé a přebobtnalé.
Teď je jenom otázka, jak si herní mechaniky poradí se škrcením, kluzkostí a vykroucením, plaváním, zadržováním dechu, převrháváním loděk a podobně.
Ale to už není otázka díla, ale pravidel.
Vaše práce se mi líbí čím dál
Vaše práce se mi líbí čím dál víc a víc! Obří pavouk mě překvapil velmi, ale Vodník mě už úplě dostal! :) P.S. - Ilustrace je úžasná!
S tím musím souhlasit.
Dobrý den,
Tato další ukázka z bestiáře se mi velmi líbí je vyčerpávající a zároveň inspirující, prostě nemá chybu.
S pozdravem J.K.
Skvělá atmosféra a originalita!
Pokud se vám povede stejný kousek i z ostatními tvory z Bestiáře, tak už o koupi hry nebudu váhat! Celé to začíná být nadějné.