Ukázka - Obří pavouk

Tento a následující týden vám přineseme první ukázky z připravované herní příručky k Dračímu doupěti II. Seznámíte se s dvěma nestvůrami z budoucího Bestiáře. Jeho textová část je již téměř hotová, a tak můžeme prozradit, že obsahuje okolo dvaceti základních nestvůr, z nichž většina má však více variant (např. samostatnými variantami skřeta budou též orci a skuruti). Ve výsledku se tak můžete v základní příručce těšit na přibližně padesát různých nestvůr.

Prozatím je připraven slovní popis jednotlivých bestií, který se bude ještě zčásti převádět do řeči pravidel. Už z něj si ale můžete udělat první představu, jak moc vám budou pravidla pomáhat při tvorbě příběhů a jaká bude atmosféra připravované hry. Obřího pavouka zveřejňujeme jako zástupce nestvůr vyrůstajících z klasické západní fantasy, zejména z díla J.R.R.Tolkiena.

Obří pavouci

Jak vypadá:

Jsou velcí, ohyzdní, jejich oči žhnou lstivostí a nenávistí a z kusadel jim odkapává jed, kterého používají k ochromení obětí. Jejich nohy jsou zakončeny ostrými spáry, které dokážou zručně používat. Elfové a pavouci se navzájem nenávidí a vedou spolu dlouhou a zuřivou válku pod korunami stromů. Pavouci se mezi sebou dorozumívají vlastním jazykem, ale po svém zvláštním způsobu hovoří i lidskou řečí. Jejich jed není smrtící, ale postavu ochromí. Oběť zamotají do svých vláken tak, aby se nemohla ani hnout, odtáhnou do svých sídel a slouží jim jako živá zásobárna do doby než dostanou hlad a vysají ji do sucha. Na jednom místě tak mohou mít zajatců zavěšených více.

Kde žije a čím se živí:

Obří pavouci tkají své temné sítě v mnoha neslunečných lesích a hlubokých hvozdech, kde lákají pocestné do svých léček a lapají je. Žijí v koloniích a kdekoli začnou napínat své sítě, les ztemní. Obvykle loví a omamují jen zvěř, ale lidské, trpasličí nebo elfí maso a krev mají v obzvláštní zálibě a pro takové chutné sousto se odváží i delšího lovu a risku. Občas přepadají vesnice poblíž lesa, unášejí zatoulané děti nebo přehrazují stezky lesem.

Jak bojuje:

  • Pavouci žijí mezi korunami stromů stejně jako v podzemních doupatech a své sítě tkají vysoko nad hlavami procházejících, nejsou proto omezeni na pouhý pohyb po zemi.
  • V boji se spouštějí se do vřavy nenadále z korun stromů, vylézají z děr a rozhodně nezůstávají stát na jednom místě.
  • Vytahují se po vláknech zpět do výše, aby unikli čepeli a mohli zaútočit znovu z jiné strany, uhýbají, houpají se na vláknech nebo přímo v průběhu boje tkají nová, aby zabránili postavám v útěku.
  • Je jich mnoho a útočí ve skupinách, kdy se vzájemně pomáhají.
  • Mohou se pokusit ochromit jednu postavu, zamotat ji do svých vláken a vytáhnout do korun stromů. V případě, že se jim podaří odvléct jednu nebo dvě postavy, většinou se stáhnou.

Jakou roli má v příběhu:

Útočník:

  • Pavouci přepadnou v noci družinu a pokusí se jednu nebo více postav ochromit jedem a odtáhnout mezi své pavučiny.
  • Postavy jsou nečekaně ze zálohy, ze všech stran a korun stromů přepadeny, když procházejí hvozdem nebo jsou na lovu.
  • Jedna nebo více postav se neúmyslně propadnou do pavoučích chodeb a doupat pod povrchem a jsou napadeni zuřivými obyvateli.

Kořist:

  • Alchymista ve městě potřebuje získat dostatečné množství pavoučího jedu pro svůj elixír.
  • Některý z útočících pavouků zhltnul důležitý předmět a postavy jej musí dostat zpět.

Ochránce:

  • Pavouci, spoutaní smlouvou a čáry, po staletí hlídají hrobku některého krále dávných časů a jeho věčný spánek na zlatě.
  • V lese je do země zaražen starobylý prokletý meč, pavouci kolem něj vybudovali svou kolonii a meč plní jejich mysl zlobou a nenávistí.
  • Pavouky spoutal kouzlem černokněžník, který jim přikázal chránit přístupy k jeho sídlu nebo vyslal proti postavám, protože zkřížily jeho plány.

Jiná varianta pavouka:

Jedovatý pavouk

Tento pavouk netvoří kolonie a žije samotářsky. Je mnohem větší než obří pavouci a jeho jed - na rozdíl od jeho menších bratrů, které občas sám loví - je smrtící. V jeho složených očích se odráží nenávistná inteligence a platí za jednoho z nejnebezpečnějších pavouků vůbec.

hodně RP málo pravidel

Kucí takovýho pavouka si umím taky vymyslet, hoďte spíš nějaký ZSka sem nebo jejich klasické dovednosti a jak se to promítne do hry ....

Zastaraloat

Tohle je ukázka z dob před vydáním. To se tu pravidla prezentovat nedala.

Složené oči?

Nechci být puntičkář, ale pavouci nemají složené oči, ty má hmyz a korýši. Pavouci mají osm jednoduchých očí.

Blbost

Poslyš. Když v DrD jsou stvůry který naprosto popíraj pravidla přírody a někdy i fyziky, nemyslim že by někomu složený oči u pavouka vadily. Já sem viděl i sedmiokýho kozla.

OK

Mě se tenhle typ zpracování líbí, ale trochu větší rozsah bych uvítal. Radši dát potvor trochu méně a doplnit je několika příběhy, které ukážou jak jejich klasické tak alternativní použití v příběhu. Myslím, že třeba Bestiář v DrD+ to má nastavené velmi pěkně.
Co se týče spoutání do sítě nebo houpání na vlákně, líbilo by se mi používání upravených základních možností útoků (s určitými bonusy nebo postihy) - něco jako je třeba "grapple"(popadnutí, rvačka) ve World of Darkness. Je to jednoduchá mechanika a dá se použít na spoustu dalších situací, ať už na škrcení, lámání kostí nebo spoutání. Myslím, že je to lepší, než mít u každé potvory speciální mechaniku. Toť můj názor.
Jinak zahltit začínající hráče odstavci o pavoučí magii, historii, evoluci a ekonomice:) mi nepřijde nutné. Jak už sem psal, tohle bych šoupnul do povídek.

půl na půl

Abych se trochu zastal - pro začínajícoho PJ beru jako plus "roli ve hře". ale - taky bych uvítal, když už je to nějaké inteligentní spoječenství nějaký třeba i mlhavý podrobnější popis (říká se... podle legend... prý existuje město...), příkladem třeba společenství Harrasů(viz starý dech draka) - má to královnu, lovce, kouzlí to...
Osobně bych uvítak a myslím, že pro mnoho mladších PJ bude plus, pokud několik potvor rozeberete podrobněji (druhy pavouků, magie, kultura, život, příklad města, sídla, životní cyklus, 'vláda'), a zbytek klasickým, způsobem. Nejde o tom, žeby to žádného mladšího PJ nenapadlo, ono je spíš nenapadně to vymýšlet...

zklamání

To je děs, nulová inspirace, nic pro příběh jen boj, boj, boj, tohle myslíte opravdu vážně?Jinak názory na d20 a rpg foru jsou celkem výstižný.

Inteligentní pavouci, tedy

Fajn; a co takhle jakou mají kulturu? Což není v žádném případě provokace, myslím to vážně. Je to inteligentní -ček, má to sídla -ček, tak chci vědět, jestli to má vládce, ovládá magii a tak dále.

Také jsem velmi zvědavý na opravdové mechaniky, třeba to houpání na vlákně. Vzhledem k tomu, že tyhle potvory budou pobíhat lesem ve větších počtech... Opravdu nechci vidět PJe vyhodnocovat oživlé Newtonovo kyvadlo.

A co se obrázku týče... ta postava je už stoprocentně paralyzovaná, že? A to během věty "buď ti dám jen facku, nebo tě vezmu rovnou mečem." Ne moc dynamické, škoda :(

Více podrobností

Bohužel musím souhlasit, že je zde hodně prázdných míst v pavoukově popisu. Možná je to úmysl, aby měl PJ více prostoru si pavouky dopilovat dle svých vlastních představ.
Nicméně když si vzpomenu na své začátky coby PJ, tak si dovolím tvrdit, že PJ-začátečník takovou iniciativu většinou neprojeví, protože nad tím příliš neuvažuje. A tak se stává, že souboje s různými nestvůrami jsou si pak podobné jako vejce vejci.
Kromě již zmíněné "kultury" či popisu "doupěte" pavouků bych uvítal přiblížení jejich inteligence. Jsou to jednoduchá stvoření, která mluví úsečně a jednoduše a jejich motivace je omezena na uspokojení základních živočišných pudů nebo je jejich inteligence vyšší? Co další zvyky? Platí například to, že po páření samička pavouka samečka sežere (jak je tomu u některých pavouků v reálu), nosí samička vajíčka na těle nebo třeba klade larvy do paralyzovaných obětí, kterou mladí pavouci sežerou zevnitř (podobně jako ve filmu Mlha či jako ve vetřelci) atd. A dále - co dělají pavouci v zimě? Zazimují se někde (jako reální pavouci) nebo je jim mráz a sníh jedno?
Stejně tak mi tam chybí další věci, které se více vztahují k boji s pavouky. Například bojí se ohně či jasného světla? Jsou více zranitelní ostrými či naopak tupými zbraněmi či kouzly (například mrazivé zaklínadlo by pavouky, jakožto tvory "bez vlastní tělesné teploty" mohlo zpomalit, ale už ne přímo zranit) nebo zbraněmi natřenými nějakou látkou (například když už mají být elfové zapřísahlí nepřátelé pavouků, tak to může být třeba směs elfí krve a květu zlatého kapradí) atd.
Stejně tak by bylo zajímavé vidět nějaké "využití" pavouků (zmíněná Kořist). Například pavoučí jed mohou alchymisté rádi využívat jako ingredienci do svých lektvarů, pavoučí oko může být součástí kouzelnických rituálů zření, hmota ve snovacích vacích může být využívána jako příměs do vysoce cenněných pláten (jako hedvábí), ze kterých se šijí magické maskovací pláště, na zpevnění lan a sítí apod.
Dále by šlo rozpracovat ekosystém. Například co když nějaké zvíře/rostlina či inteligentní nestvůra žije s pavouky v symbióze (třeba černý dub, který využívá "trus" pavouků, zbytky jedu pavouků a šťáv obětí jako hnojivo ke svému růstu - nikde jinde nemůže růst a jeho dřevo je vysoce ceněno na výrobu oštěpů a topůrka válečných seker, kterým propůjčuje vyšší pevnost) nebo je jen využívají (např. lesní skřítci, kteří se plíží územím pavouků a sbírají drobné živočichy chycené do sítí pavouků (kteří jsou pro obří pavouky příliš malá sousta), kteří jim poskytují obživu nebo odřezávají pavoučí sítě, aby je později použili na stavbu svých stromových městeček apod.).
Chápu, že co PJ, to názor a jiná představa o obřím pavoukovi, ale když už uvádíte náměty na využití obří pavouků v dobrodružství, nabídněte Pánům Jeskyně i tyto informace. Ve skutečnosti jsou dle mého podobné informace náměty pro dobrodružství sami o sobě + při samotných soubojích mají hráči možnost přizpůsobit svou strategii a taktiku právě těmto informacím, mohou se připravit na souboj apod. a ne jen do pavouků tupě řezat úplně stejným způsobem a taktikou jako třeba do skřetů atd.
Přesně toto mi chybělo i v klasickém DrD.
Skutečně bych očekával větší propracovanost u "Bestiáře". Nabídnutá ukázka není oproti původnímu DrD žádným zásadním krokem vpřed, což je dost škoda...

Kapradí

Kapradí nemá květy, kapradí je nahosemenná rostlina. Jen jako připomínka, nehci buzerovat =)

Květy kapradí

Však taky květy kapradí jsou pojem z mýtů a legend, čili ve fantasy RPG se klidně vyskytovat můžou.

Kapradí II

Kapradí je výtrusná rostlina. Nemá plody ani nahé ani kryté.

Koukni si dalsi etchekioni

Koukni si dalsi etchekioni kresby... Myslim ze dracak 2 moc dynamicky kresby mit nebude...

Kresby

Každý má rád jiný styl kreseb apod... Ale v DrD2 půjde přece zejména o kvalitu a zmáknutí systému a hry jako takové, nebude přece primárně přehlídkou kreslířského umění. Z mého pohledu jsou obrázky, které byly k DrD2 zveřejněny více než dobré, a navíc, bude ilustrovat více autorů. Každý si třeba příjde na své.
Na tu mechaniku s pavoukem na houpající se pavučině a celkově soubojového systému jsem zvědav. No, nechejme se překvapit a neházejme flintu do žita.

Mě spíš pobavil ten čapac :-)

Mě spíš pobavil ten čapac :-) Hrdina šel do lesa pobíjet pavouky v čapci na spaní?

chm

Skoro určitě je to kápě, část oděvu ve středověku velmi rozšířená a oblíbená. Dá se nosit takhle, srolovat do tlustší čepice, nebo jako šála.

:))

Dobrý večer,
Popis pavouka mi přišel slušný, a rozhodně bych zase z toho nedělal enciklopedii, jak tu někdo níže navrhoval. Dle mě záleží na "fantazii" PJ, jak vylepší tuto "kostru" pavouka, kde něco ubere a tam zase něco přidá, a proto bych doopravdy počkla na první verzi DrD II. A co se týče obrázku nemá chybu.

Ps: Nikdy sem se, tak při čtení komentářů nenasmál, jako zde.:))

S pozdravem J.K.

Souhlasím

Naprosto souhlasím, ostatně omáčka mi u všech pravidel vadila. Když si všichni ti, co pod ukázku z bestiáře psali, dokážou ty vztahy mezi pavouky vymyslet, proč by je měli určovat sami tvůrci. PROBOHA! To je přeci na každém PJ, jaké si určí vztahy mezi pavouky - či jestli jim přisoudí takové a makové magické schopnosti a nebo třeba třináctou nohu na čele. Ano, fantasie se má podněcovat - lépe ji ovšem stimuluje právě neúplnost. Osobně by mi stačilo ještě méně. Mnohem zvědavější bych byl na vyváženost mezi jednotlivými potvorami, ale to se stejně dozvíme až z úplných pravidel.

Marat

Ono je pak otázka

proč tam vůbec nějaké potvory mít, když si to "PJ může všecko vymyslet sám"...

Tak si to, taky někdy zkuste udělat sami.

Dobrý den,
To je sice dobrá otázka, ale potom je otázka, kolik zabere takové vymýšlení potvory od A po Z PJ? To nebude jenom cca 5-10 minut, ale tak "několik dní". Protože PJ musí vymaslet vše co je jinak napsané v pravidlech.

S pozdravem J.K.

5-10 minut?

Za to stačíte vytvořit promyšlený a podrobný background potvory? Na statistiky mi stačí pár vteřin. Prostě to lehce ohodnotím od průměru, případně srovnám s jinou potvorou/postavou. Ale background je ta největší práce. Proto nevydím smysl naházet do bestiáře pár čísel s tím, že tohle je obří pavouk, tohle je obří kůň, tohle je miniaturní obr, kdyžtak takové věci u klasických zvířat (jelen, i obyčejný divočák je sakra nebezpečný, víme z legend), ale i u těch by to chtělo nějaký kratší popis, třeba jak loví vlci, při jakých situacích by jelen bojoval, kde potkat divočáka a jak útočí. U totálně vymyšlených potvor bych právě že ocenil podrobný background, který by vytvářel jak kompletní položku, tedy příšeru se vším všudy, tak i návod, co všechno hodit do backgroundu. Klidně ať je to věc na tři stránky, i s příběhem, tři legendy, které třeba jinak popisují chování těch inteligentních pavouků. Popis se vším všudy, co to je, kde se vzali, legendy, čím se živí, jak funguje jejich spolčnost, jaké jsou legendy. A ne jen kam je hodit aby se dali pobít.

Co?

Dobrý den,
Já nepsal, že to je otázka 5-10 minut, ale několik dní. A nevidím, že by vtom příkladu byla nějaká tabulka se statistikama obludy, jako v DrD. Je sice pěkné co tu píšete, ale uvědomte si, že se tu bavíme o DrD a ne o bestiáři z 12. století či o enciklopedii mýtických bytostí. Je to jen kostra, jak vytvořit podobnou či vylepšit stávající bytost.

S pozdravem J.K.

právě proto...

Právě proto, že se bavíme o DrD II to tu řešíme. Jestli dobře chápu, tak DrD II má jít ve stopách DrD - a být tede relativně jednoduchou a při tom zábovnou hro na hrdiny. A pokud opravdu vyjde v jedný knížce, tak hádajte co si koupí každý začínající hráč nebo PJ? DrD II. Takže úlohou DrD II bude, doufám, kromě jinýho i vychovávat a učit hráče hrát. A k tomu jsou nejlepší příklady - nepříklad dvě, tři rozepsané, dopodrobna popsané potovory v bestiáři (samozřejmě co se potvor týče). Dost aby mu to ukázalo cestu a ne moc, aby to znamožnilo kreativitě se projevit...
Když dostane začínající hráž haldu čísel s poznámkou "zbytek si domysli, milý PJ", tak jak přijde na to, co si tam má domyslet, jak to má vypadat? Ano, někteří z nás to vědí - ale ne každý to věděl když začínal...
RR

Zamyšlení pro PJ

Když jsem si pročetl příklad a komentáře, tak si myslím, že zvolená forma je celkem dobrá, ale nadhodil bych pár dotazů pro PJ které uvedl "luke31", aby se PJ zamyslel nad vlastním zakomponováním tvorů do svého světa. Striktně bych na ty otázky neodpovídal (či uvedl obvyklé řešení vycházející z "fantasy tradic" či obecně známých vlastností tvora). Nicméně je pravda, že začínající PJ takové otázky ani nemusí napadnout, tak proč ho nepopíchnout se nad tím zamyslet?

Proč?

Dobrý den,
Proč ho nepopíchnout se nad tím zamyslet? Proč? No, aby na to přišel sám, dle mě je lepší, když PJ (začátečník, pokročilý či expert) na to přijde sám či za pomoci hráčů při hře, než když mu to někdo naservíruje v pravidlech pod nos, ale je to jenom můj názor.

S pozdravem J.K.

...

Podle mne by měly pravidla RPG i inspirovat. Ne úplně řešit vlastní versum, ale nadhodit základní inspirující otázky pro začlenění tvorů do vlastního světa.

jed

rpg nehraju takže to moc neposoudim, jenom se mi nezdá ten jedovatý pavouk, měl by být spíš menší než ti "obyč."

tuten anoným má recht

To je čoveče pravda, ty malé druhy pavouků jsou přeci jedovatější než ty větší. Je to logické, Ti větší mají na přemožení kořisti velká kusadla, ti menší zase jed.