Ukázka - Trpaslíci

Minulým příspěvkem jsme uzavřeli ukázku dvou příkladů z Bestiáře. Nyní vám představíme dvě ukázky ras, které vám nabídne základní příručka.

Rasy jsme pojali trochu jiným způsobem než v původním Dračím doupěti. Pro každou z nich vám nabídneme trojici kultur, ze kterých si budete moci vybrat a tím blíže popsat svou postavu. Podle kultury, kterou si zvolíte, si budete také moci vybrat jednu ze dvou zvláštních schopností, které jsou pro ni připraveny. Bude zde i seznam příkladových jmen, ze kterých si budete moci vybat pro vaši postavu to své, nevymyslíte-li si vlastní.

První rasou, kterou zde zveřejníme, jsou trpaslíci. Bez nich by si mnoho hráčů fantasy vůbec neumělo představit a pro hru nabízejí tolik podnětů, že by byla chyba je z knihy vypustit. Následuje tedy text o rase z knihy, příklad jedné z kultur a jedné z jejích dvou zvláštních dovedností (konkrétní texty se ještě ale mohou změnit). Ostatní kultury a schopnosti pak naleznete v samotné knize.

Trpaslíci

Trpaslíci jsou postavou menší a podsadití, ale jsou silní a vytrvalí v práci i útrapách. Mají výrzné nosy a nosí dlouhé plnovousy, které si často splétají do copánků nebo dvojice mohutných copů, které si zastrkují za opasek. Trpaslíci nejsou od přírody zlí, a přestože touha po zlatě může načas přehlušit jejich vlastní přirozenost, v jádru bývají upřímní a čestní. Od přírody jsou spíše mlčenlivé a tajnůstkářské povahy. Občas jsou nedůtkliví a jejich tvrdohlavost je proslulá, ale často také bývají dobrosrdeční a veselí společníci i opravdoví přátelé. Jejich slovo má váhu, a když trpaslík něco slíbí, pak to také dodrží, protože sliby a přísahy berou velice vážně. Cení si tradic a předků, stejně jako odkazu minulosti.

Jejich domovem jsou hory a výstavná podzemní města, která si dolují v jejich hlubinách. Projevují velikou zručnost v opracování kamene a jejich sídla jsou velká a prostorná. Rozlehlé trpasličí síně, sály a chodby bývají vytesány s pílí a trpělivostí, jakou lidští kameníci nikdy nedokážou napodobit. Trpaslíci odjakživa milují lesk drahých kamenů a kovů a nelitují vynaložit značné úsilí, aby je v podzemí objevili. Jsou to skvělí kováři, kameníci a kovotepci a jejich výtvory jsou proslulé. Dokážou vytvářet skvělou ocel, lehké a přitom pevné brnění, břitké meče a sekery, stejně jako krásné šperky a kouzelné hračky.

Jsou otužilí a v boji stateční. Jako skvělí kováři do bitev často pochodují chráněni ocelovými košilemi, přílbami a štíty pobitými ocelí. V dolech a sálech hluboko pod světem jsou jejich hlavními zbraněmi krátké meče, kopí a luky, protože zde není tolik místa pro rozmach. Na povrchu se pak kolem sebe většinou ohánějí širokými sekerami, které jim umožní plně uplatnit jejich velkou sílu. Za úhlavní nepřátele považují skřety, se kterými svedli mnoho válek a chovají vůči nim zuřivou nenávist.

Důvodů, proč trpaslíci vyrážejí na cesty, může být mnoho. Mohou to být odvážlivci, kteří se vydali do světa získat slávu a bohatství, obchodníci, kteří zde doufají prodat své zboží, nebo jsou vázaní přísahou. Mohou vyrazit navštívit příbuzné, nést zprávu nebo vzkaz dalším trpaslíkům, vydat se nalézt nějaký z klenotů, který byl pro trpaslíky kdysi ztracen, nebo být vyhnáni z hor pro své zlé skutky a nyní doufat v možnost je napravit.

Kultura: Hlubinní

Tito trpaslíci, občas nazývání Kutači, dolují hlouběji než ostatní a svá sídla mají hluboko v temnotách pod horami. Jsou to vynikající horníci, kteří pátrají po žílách drahých kovů a drahokamech dál a hlouběji, než se odváží ostatní. Často ve tmě prozkoumávají sluje a jeskyně blízko samých kořenů hor. Bývají trochu méně vysocí a ramenatí než ostatní trpaslíci. Často se poznají podle své bledé kůže, protože většinu života tráví v temnotách bez slunečního svitu.

Zvláštní schopnost: Znalost kovů

Trpaslík dokáže na první pohled určit, z jakého kovu je vyroben předmět, na který se dívá. Nikdy se nenechá oklamat falešným zlatem nebo mečem z nekvalitní oceli, pozná dokonce i odkud pochází ruda, ze které je tento meč vyroben.



(klikněte pro plnou velikost)

kultury

Pročetl jsem Jezusův i Izariasův komentář a po nich opět ukázku. A musím říct, že s nimi naprosto souhlasím, že to je to, co mi v ukázce chybí. Mnohem hlubší a rozpracovanější pohled, klasika i originalita.

Ono:
Co dělá trpaslíka trpaslíkem? Je to plnovous? Pak se to musí v textu objevit. Je to sekera? Ať už to tam je. Je to propracovaný kastovní systém? Víra v jednoho nebo více bohů? Jaké mají hodnoty? Kultura podle mě není jen to, že kope hloub než ostatní trpaslíci.
a:
...ale přeci jen kulturu netvoří jen drobné fyzické odlišnosti, nebo oblast usídlení. Jsou to především zvyky a způsob života. U elfů už je to lepší (nošení světel) ale i tak si myslím, že by to chtělo napsat více o jejich "společném kulturním vědomí". Třeba, že hlubiní trpaslíci jsou ze všech trpasličích kultur největší tradicionalisté, až zpátečníci...

Pak to bude opravdu dokonalé - tedy alespoň pro mě

"Pár" postřehů od Jezuse

Nebudu tu příliš chválit, protože se to v našich končinách nedělá:-) Ale vážně, DrD II očekávám s nadšením a mnoho zmíněného (hlavně o jednoduchosti systému a jisté "staroslovanské" originalitě ducha pravidel) se mi velmi líbí.

Ilustrace je pěkná a lehce "starogermánská" (nejsem historik, tak mě nepranýřujte, jsem-li vedle:-) vizáž trpaslíků se mi líbí. Špatně nasazený šíp ale může pro někoho obrázek lehce zkazit. Na druhou stranu, jestli se bude autor muset stresovat kvůli každému detailu, nic pořádného nevytvoří. A nejspíš to bude drtivé většině jedno, já bych si toho taky nevšiml, kdyby to tu nebylo... prostě nic hrozného, ale bude dobré se tomu pro příště jinde vyvarovat;-)

Hlavně jsem chtěl ale podrobit kritice text. Přišel mi, že o trpaslících nevypovídá dost, jen opakuje známé věci. Když jsem si ho ale přečetl podruhé, zjistil jsem, že se mýlím. V textu je vše důležité, trpaslíky dobře vystihuje ve všech základních rysech. Stručnost není naškodu, hráči se nezačnou u čtení nudit a detaily jsou stejně odjakživa branží pána jeskyně. Přidáte-li slibované ukázky jmen, paráda.
Nápad různých kultur je skvělý, ale není správně využit. Zde by to totiž chtělo na stručnosti ubrat. Chápu, že i zde jsou detaily na PJ, ale přeci jen kulturu netvoří jen drobné fyzické odlišnosti, nebo oblast usídlení. Jsou to především zvyky a způsob života. U elfů už je to lepší (nošení světel) ale i tak si myslím, že by to chtělo napsat více o jejich "společném kulturním vědomí". Třeba, že hlubiní trpaslíci jsou ze všech trpasličích kultur největší tradicionalisté, až zpátečníci. že se uzavírají před světem a lpí na všech trpasličích zvyklostech více než jejich bratři bližší povrchu. proto jsou mezi trpaslíky známí též jako "praví trpaslíci", a jsou hluboce respektováni a ctěni. Z nich pochází nejvíce trpasličích duchovních a mudrců. Ti nejortodoxnější z nich nikdy nespatřili slunce, případně, musí-li na povrch tak v noci nebo zahaleni od hlavy až k patě v tlusté černé látce a kožené kukle, případně se nechávají nosit v cestovních nosítkách se silnými závěsy (patriarchové). Samozřejmě i mezi hlubinými trpaslíky se najdou výjimky, které nesnesou svazující představy o "správných" trpaslících. Ti často z hlubin utečou do světa tam venku, často aby dali průchod svým originálním myšlenkám a stávají se průkopníky nových věcí. Domů se ale nevracejí, tam totiž svým odchodem znectili rodnou skálu a ztratili čest. Pro svoji rodinu tak přestali existovat, vlastně jakoby pro ni neexistovali nikdy...
Pardon, nechal jsem se unést:-) navíc to není příliš ani z mojí hlavy, myslím, že nejvíce mě ovlivnil Pratchett, ale myslm, že by se nenaštval. snad jste pochopili, o co mi jde.

Taky doufám, že by vždy jedna z kultur (u všech ras) mohla být pokusem autorů o skutečně originální pohled na rasu. něco nového. U elfů máme docela slibný lid noci, ten je ale spíše poctou "nejklasičtějším" tolkienovským elfům. Pak tu budou lesní elfové, možná trochu ala Šlechta, ale pořád "klasika". Do třetice by to chtělo možná něco jiného, než temné elfy, a aha ... elfové Domů? To zní hodně slibně:-) doufám, že i s trpaslíky to bude zrovna tak a třetí kultura gnómové?? nebo třeba mořští trpaslíci?(pročne) bude hodně originální a představí úpně jiné trpaslíky, než bychom čekali.

Tak hodně zdaru a nezapomínejte (hráči i autoři), že to co dělá rasu rasou nejsou zbraně, ale duše. Jezus

Klišé a ne(g)lišé

Na jednu stranu se chcete vyvarovat klišé (trpaslík se sekerou, mechanik atd.) Na druhou stranu jsou trpaslíci pořád zavření pod zemí, kameníci, ochránci tradic a opět bojují se skřety (proč se s nimi aspoň jednou nespojí, že?). Tím, že jim vrazíme do ruky luk nebo meč, se klišé nezmění. Chcete klasickou fantasy, dejte jim do ruky sekeru nebo kladivo. Chcete něco nového? Ubytujte trpaslíky v bažině (to je taky nepřátelské prostředí).

Souhlasím s posledním příspěvkem(a teď už zase nevím, kdo to napsal), kultura je hlavně na PJ, jak ji zasadí do svého světa. PJ si je upraví k obrazu "svému". Otázka pak je, jestli nepopsat trpaslíka, elfa a ostatní rasy, jen jako živočišný druh. Má tolik a tolik zubů, je odolný, menší postavy. Dožívá se 300 let, samice rodí na jaře dvě až tři děti. Sdružují se ve středně velkých skupinkách vedených (ne nutně) nejschopnějším samcem a staví si příbytky v norách pod zemí. Na denním světle špatně vidí, za šera vidí mnohem lépe než zástupci rodu homo sapiens...

Otázka je, jestli je popsat jako živočišný druh nebo jako kulturu. Co dělá trpaslíka trpaslíkem? Je to plnovous? Pak se to musí v textu objevit. Je to sekera? Ať už to tam je. Je to propracovaný kastovní systém? Víra v jednoho nebo více bohů? Jaké mají hodnoty? Kultura podle mě není jen to, že kope hloub než ostatní trpaslíci.
Co dělá trpaslíka trpaslíkem, elfa elfem, člověka člověkem?

Celý ten text se mi zdá rozházený, musel sem ho přečíst třikrát, abych v něm našel osnovu. Více k tomu asi na rpgforu.

Izarias

PS: Obrázek ilustračně výborný, neřešil bych, že má trpaslík v ruce luk. Luk měli v dějinách snad všechny národy.

Komentář k obrázku i textu.

Vážení.
1, Obrázek. Hezká kopie z filmu Alexandr Něvská bitva. Rusko 2008
2, Text. To jsou další pitomosti ala DrD+.

Proboha má někdo v Altaru rozum?
Pro prvních 50 dobrodružství je to ten trpaslík z města v hoře. Pro dalších padesát trpaslíky nemám a v dalších již mám tak vymakanou kulturu, že mi takové detaily akorát škodí.

Těch pravidel v plusku je zbytečně moc. A toto pokračuje v nedobrém stilu. Přidávej pravidla obrázky a figurky.

Proč? za 5-10 let hraní si člověk stejně musí koupit nová pravidla, protože ta stará stejně roztrhal. Úplně stačí ke kouzelníkovi přidat tabulku z Dechu Draka 1/96. To je dost dobrý vývoj.

To jsou jen zbytečnosti. A jestli se bojí Altar o zisk, pa se mýlí. Lidé si reprinty klidně koupí a také čekají 10 let na ty slíbené knihy.

Vraťme se k Trpaslíkovi. To mi připomíná články KSČ nedá se to vůbec číst. (Tedy zatím této úrovně zde dosaženo nebylo.)

Jak to říkal Gimli. My bychom jen pomalu opracovávali tuto jeskyni. Pomalu třeba jen zrnko za den. Takto by měl jednat Altar. Co má jen velice jemně upravovat. (Dalším příkladem je Asterion a vnucená Temná desítka, Pád Albirea, Rilondu. Věci, které jen berou možnosti hráčům a pánům jeskyně. Možnosti na fantasii.)

cožeto?

Obrázek je kopie Alexandra Něvského? S tím filmem nemá absolutně nic společného. Pro ilustrátora je to urážka, když mu neustále někdo vykládá, čemu se jeho dílo podobá. Většinou je to nesmysl, jako když každý vidí v něčem Gigera a podobně.

Trpaslíci mají na sobě něco podobného raně středověké výzbroji.
Není příliš překvapivé, že raně středověce oblečení Rusové z AN vypadají podobně. Rozhodně to ale neznamená, že autor vykradl tento film.

Obviňovat ho takhle anonymně a bezpředmětně je velmi neslušné.

Anonymně, bezpředmětně.

Takže mé jméno a adresa:
Jan Václav Nermuť, Pardubice- Trnová, Jožky Jabůrkové 271 PSČ: 530 09.
Předmět:
Toto je v úpadkové katolické společnosti již tak rozšířený jev, že se považuje za normální.
Člověk se podívá na film. V tomto příkladě Alexandr: Něvská bitva a řekne si:
hele to je krásný podklad pro obrázek trpaslíků.
Je naprosto zjevné, že tam jsou překresleni tři hrdinové z toho filmu.

Co se týče mne. Neumím tak hezky kreslit, ale k DRD II bych také jen kradl. Důvody popsány jinde. Protože to Bůh nechce. Bůh nechce ani DrD+ ani II.

Říkám toto, ať si ten samý autor vezme 1,5 a zkusí si namalovat obrázky k textu, jak ho napadnou. A uvidí, že mu najednou začnou tváře vyvstávat sami před sebou, bez žádné inspirace z filmů fotek apod.
Udělat nový výtisk DrD 1,5 s Novými obrázky to je tvorba něčeho nového. Ale vytvářet pokroucená pravidla.
Jen se zeptejte testaterů těch pravidel. Jsou hratelnější? A nikdo neřekne, že jsou hratelnější a lepší.
P.S.: Já jsem staromilec. Dal bych přednost těm červeným pravidlům. Ale toto je tvorba, a + i II je jen prznění.

aha.

Ten film jsem viděl. Trpaslíci na obrázku s kostýmy nebo herci z toho filmu nemají nic společného.

Vaše logika je podivná - staré DrD inspiruje k originalitě, kdežto nové DrD k vykrádání ruských filmů?

A Bůh nechce nové DrD? Takže jste i prorok?

Ne, nevěřím že tohle myslíte vážně. Abych to shrnul slovy klasika:

OBVIOUS TROLL IS OBVIOUS.

Obelhaná a okradená je má vlast.

Ti tzv. Antikristi- falešní Křesťané Vás obelhali perfektně.
Jde o to vědět, kde je hranice mezi tvorbou a pokrucováním.

Vaše logika je podivná - staré DrD inspiruje k originalitě, kdežto nové DrD k vykrádání ruských filmů?
Ano je to přesně tak. Ruské filmy jsou totiž něco nového, je to tvorba. Stejně jako první Doupě.
A to nejsou nové verze doupěte, jen prznění.

A Bůh nechce nové DrD? Takže jste i prorok?
Vy jste žili v komunistickém a poskomunistickém režimu. KSČM tvrdí. Je Naše a Vaše Pravda.
Pravoslavná církev tvrdí. "Je jen jedna Pravda. Ta Pravda je u Boha, tou Pravdou je Bůh. Můžete buď hledat Pravdu, anebo lhát."
Takže je nutné hledat onu absolutní Pravdu. Ona je a lze ji nalézt.

Co se týče mne. Nejsem Prorok. Protože Křesťané nemají Proroků.

Co se týče těch obrázků. Když hledáte inspiraci pro něco nového, nebo třeba i starého nepřekrouceného vymyslím to z ničeho.
Vidím trpaslíka, má po boku meč a za pasem sekeru. Usmívá se a jen tak stojí. Náhlý popud z ničeho.
Obrázek k Textu Pravidel.

Co se týče DrD + nebo II, vždy to pochází od Ďábla.

Víte, že třeba v HollyWoodu natočili film podlé mé chvilkové inspirace? Nikomu jsem o tom neřekl. Přesto jsem v tom poznal své myšlenky. Ďábel je ukradl a dal jiným.

To jsem napsal jako příklad. Ten člověk-autor nemusí ani to vědět, přesto může krást.

aja.

Začíná to být únavné a ne až tak vtipné.

Něco jako spontánní tvoření "z hlavy" neexistuje, každý "výtvor" je ovlivněn celou naší osobností a zkušeností našeh dosavadního života. Pokud vás "napadne" trpaslík s mečem a sekerou, je to proto, že jste někdy předtím viděl trpaslíka, meč a sekeru.
Není na tom zhola nic originálního, nebo čistého, nebo původního.

Podle vaší teorie vám to asi do hlavy nasadil ďábel.
Ten ďábel má asi spoustu práce - když si představím všechny ty lidi kteří denně nakreslí, napíší nebo jinak zhmotní úplně stejné věci...

Třeba ti trpaslíci, ti jsou populární. Ďábel se asi hodně nalítá a nasází, než všem těmhle zaprodancům vnukne myšlenku na nakreslení trpaslíka. A co teprve elfové?!

Každopádně doporučuji soudit se s příslušnými hříšníky v Holywoodu. A přejít na jiné léky, tyhle vám zdá se nesvědčí.

Keep on trolling! ;)

"Pomaly opracovavat"

Ahoj,

Pôvodné DrD bolo "zrnko po zrnku" opracovávané za celých 20 rokov svojej existencie, ale smutným faktom ostáva, že má niektoré veľmi zásadné designové chyby (vyplývajúce jednak z veku, jednak z hier, ktorými sa pôvodní autori inšpirovali). Tieto sa nedajú postupným vývojom odstrániť, jednoducho treba začať odznova. Preto tento projekt.

Samozrejme, mohli by sme vydať iba pravidlá samotné (bez opisov a podobne), ale potom by neboli použiteľné osve (bez znalosti či vlastnenia pôvodného DrD) či bez rozsiahlej prípravy pred prvou hrou (čo je nie vždy želané). Ak som ale dobre pochopil podstatu Tvojej nespokojnosti, chceš "menej pravidiel ako v plusku" - to nová hra rozhodne spĺňa (a nie je mi celkom jasné, ako si z popisu jednej rasy vydedukoval, že tomu bude inak).

Čo sa "zväzovania fantázie" týka - tak, ako sa v pôvodnom DrD hrávalo všetko možné od tolkienovských eposov cez high-epic fantasy á la Warhammer Fantasy Battles až po temné drsotiny v duchu Čiernej Légie (a skutočnosť, že PPH boli trpaslíci popísaní nejakým spôsobom tomu vôbec neprekážala), to isté bude (dúfame) platiť aj o novom Dračáku. Ak ťa systém osloví, nebudeš mať najmenší problém upraviť si trpaslíkov podľa obrazu svojho. Ak nie... nuž, nikto ti nepríde zaklopať na dvere, aby ti zobral tvoje príručky k pôvodnému DrD.

Pomalu opracovávat.

Pravoslavná církev také nesvolala již půldruhého tisíciletí žádný všeobecný sněm, a povede se to až v dnešních dnech. Vlastně od rozpadu Římské říše nemohli Křesťané svolat tento sněm, nebyly k tomu podmínky. Přesto se však Křesťanství vyvíjí. Jediná cesta je jen pomalu ho pozměňovat. Dělat jen malé změny, kdo chtěl dosáhnout všeho hned, jen všechno zkazil- příkladem je Muhamed, který stvořil celé náboženství.
Toto je cesta do Pekel. Věřte mi, nebo přesněji věřte dějinám světa.
Vy si myslíte, že něco tvoříte a ve skutečnosti to jen parchantíte. To nebude nová hra, bude to jen zkažené Dračí doupě.
Když někdo něco takhle vytvořil, nakonec musel kapitulovat a uznat svoji porážku.
Toto budou jen poškození Trpaslíci. Původní verze je totiž Geniální. Trpaslíci žijí většinou ve městěch pod horou, někdy i mezi lidmi a mají infravidění. To je dokonalé.
Pokud chcete vytvořit něco opravdu nového, vytvořte něco Opravdu nového. Třeba Trpasličí RPG. To by bylo zajímavé, ale todle není nic nového.
Dračák je jen jeden. A je to ta verze 1,5. Toto je vrcholný Dračák. Nic k tomuto vytvořit nového nemůžete. Můžete vytvořit 10-20 možná i víc kouzel pro Kouzelníka, ale ten systém je jen jeden.
Dobrá verze 1,6 je v pořádku. Přesto, že je to jen jiné vydání 1,5- pár zajímavých obrázků.

K Asterionu. Ta Temná Desítka je zajímavý projekt, ale vyvinula se v prvních letech od kroniky- však mi rozumíte. Ano Dává mnoha lidem zajímavé možnosti a nápady. JE to vynikající nápad, ale pokud ho vnucujete, pak škodíte hraní.
Já osobně jsem měl dvě možnosti vývoje. První útok Korulských bohů na Khara, další bylo, že Khar opustil své Državy a ovládl Arvedany. Podobně jako s Trpaslíky a Ytrakem.

Dračí Doupě je jen jedno. Má své zajeté koleje hraní. Trpaslík zůstane Trpaslíkem, Kroll Krollem a člověk člověkem. Pochopte každý člověk si ho upraví po svém.

Takže vraťme se zase na začátek. Ty změny, které si vy představujete se lidem nebudou líbit. Nepřijmou je.

To se podobá příběhu o despotovi a sklenici s uchem.
Despota měl doma sklenici s uchem i řekl: Odteď se budou vyrábět jen sklenice s uchy. A pak povstal lid a svrhl despotu.
To se podobá podobenství Ježíše Krista.

Pro Vás otázka. Neděláte to, co udělal ten despota?

Tvoje argumenty dávají o dost

Tvoje argumenty dávají o dost menší smysl, pokud člověk nechápe Dračí Doupě 1.5 jako náboženství.

O Pravoslavné církvi.

Podle učení Pravoslavné církve je člověk schopen tvořit jen tehdy, jestli má stik s Duchem svatým. To je jedna část z Trojjedinečnosti Boží. Bůh-otec, Mesiáš-Ježíš z Nazaretu a Právě Duch Svatý..
Člověk je schopen tvořit jen tehdy, pokud má ten stik s Duchem svatým, nezáleží na náboženství. Záleží víc na tom, aby chtěl tvořit a ne přetvářet.
Katolická církev přetvořila Vyznání víry, když přidala slovo filioque, ze syna, do vyznání víry. Od té doby nemá žádný pravověrný Katolík ani Protestant Ducha svatého a není schopen tvořit.
Je to již 1000 let jen přetváření. Právě v Duchu Dračího doupěte. To není nové Dračí doupě, to je pouze poškozené Dračí Doupě.
Co se týče Dračího Doupěte. Je to svatá věc. Jistě víte, že svět je nekonečný ve všech směrech Nahoru, dolů, dostran i v čase. Vždyť náš vlastní svět je jen kopií jiného světa a stár je 5 330+- let. Všechny archeologické objevy, jsou objevy toho, co bylo vytvořeno v jinosvětě.
Dokonce tvrdím, že ze světů, ve kterých se hraje dobrodružství, Bůh stvořil nové světy. Třeba z Asterionu bylo vytvořeno 10-20 světů. Z Karaku 2-3. Takže Dračí Doupě není heretické vůbec.
Někteří hráči dokonce stvořili existující planety. Existující hvězdné soustavy i vesmíry. (Star Gate,Star Trek a Star Wars jsou příklady světů, které Bůh skutečně stvořil.)
Za několik 1 000 let potkáme světy z našich snů- ve vesmírných cestách.

Co se týče Altaru, přestal tvořit, začal přetvářet a pokrucovat.
Ďábel jen přetváří a překrucuje. Nikdy nic nevytvořil. Antikrista stvořil až po smrti Ježíše Krista. Příklad.
Ďábel chce zníčit Altar, a má k tomu dost dobrý důvod. Řekněte mi, kdo jiný v ČR stvořil tolik dobrého, aby to Bůh uznal za tolik krásné a stvořil z toho svět? To nedokázali ani církve. Pár světů literárních autorů, ale toto je fenomén.
Dám příklad, poté co přidal Altar do Asterionu Kroniku nebyl ani jeden svět stvořen z těch snů.

Dračí doupě má obrovskou cenu pro Boha. To mi věřte. Stejně jako Bible. Je to nesmírně krásná věc.
Víte, Dračí Doupě +i II je vlastně totéž, jako když znásilníte Panu. Je to zlé kruté a zníčí to mnoho krásy.

Ufff

Tak tohle mi hlava vážně nebere.
Není to třeba nějaká ukázka z jiné části DrD II, která má fungovat jako inspirace jak hrát fanatického kněze?

:DD

Každopádně myšlenka, že prací na DrD2 se stávám heretikem, se mi zamlouvá. ;)

Ano, ano, ano.

Dobrý den,

Úplně, jako kdybyste mi četl myšlenky.

S pozdravem J.K.

Dobré, ale ...

Trochu mi nejde přes nos ten luk a kopí. Pokud není v těch velkých slujích a chodbách místo na rozmach sekerou, tak co by tam dělali s dlouhým kopím a lukem? Mnohem víc by mi k trpaslíkům seděla kuše i proto, že šipka z ní vystřelená letí příměji než šíp z luku, což v nevysokých chodbách může být důležité. A taky proto, že mi mnohem víc je k trpaslíkům kuše, jejíž součástí je kovové lučiště, nějaký spouštěcí mechanismus včetně kovové spoušťové páky a tětiva z konopného provazu. A co třeba napínák? Možná už to není kuše ale spíš arbalet (teda jestli dobře chápu rozdíl), ale rozhodně mi k pajzlům sedí víc, než dřevěnej luk s tětivou ze zvířecích šlach nebo z čeho že se to dělá.

A spíš než pozná odkud je ruda by mi přišlo lepší, kdyby poznal kde (kým) byl předmět vyroben. Přijde mi to uvěřitelnější, že podle znaků (chyb, typických věcí, kvality provedení atd.) pozná autora, než že pozná, že je to slitina tří kovů a ty tři byly vykutány každý v jiném dole.
Rozhodně je to ale skvělý nápad a oživení.

A pak mi tam chybí dvě věci:
a) aby už konečně trpaslíci mohli být i od někud jinud, než z jeskyní pod horami. Prostě něco originálního, nějaká invence, aspoň drobná.
b) a rozhodně pro oživení každého trpaslíka mi chybí alespoň základní info o jejich hierarchii, klanech, rodech, vůbec o společnosti. Když jim tedy záleží na historii a předcích, tak jak? Doufám, že i jinak, než je mají v méně přídomek syn tohoatoho.

Jak už tu ale delší dobu čtu ukázky, rozhodně se víc a víc těším na finální knihu.

zbraně

Kopím se bodá, to je tak přímý útok že přímější není, místa na něj potřeba moc není, navíc si s ním držím nepřítele od těla. Luk je v podzemí použitelný úplně stejně jako kuše.

Mechanicky založení trpaslíci jsou úplně stejné klišé jako trpaslíci zpod hor, DrD je prostě poměrně typické fantasy RPG a na originalitu se bude asi hrát spíš u specifických settingů.
Hierarchie trpaslíků je podle mě věc patřící také spíš do popisu konkrétního světa, ne do pravidel.
Pro DrD bylo vybráno "klišé" z Tolkiena - tzn. trpaslíci s kopími, krátkými meči a luky.

Bohužel mi to nedá, neozvat

Bohužel mi to nedá, neozvat se.
Ano, kopím se bodá, tedy přímo rovně před sebe. Ale jak se kopí nosí? A zvlášť třeba v zástupu? Aby si ho neobrousili o strop dříve než jej stihnou zanořit do nepřítele.
Co se týče střelby z luku a kuše, opět nesouhlasím. Střelba z kuše je mnohem přímější, tedy má nižší balistickou křivku a pro nepřímou střelbu (tedy obloukem třeba přes něčí hlavy jako při střelbě lukem je hůře použitelná). To ale ani není potřeba, protože v omezených prostorech by jí opět něco vadilo. Luk naproti tomu má vyšší balistickou křivku, dá se sním dobře mířit a střílet i nepřímo (tedy přes někoho nebo něco). Co se týče rozměrů zbraní, opět si myslím, že do podzemí nebo vůbec nějak omezených prostor a pro lidi menší vzrůstem je praktičtější kuše, která je při střelbě spíše širší než vyšší. A jak už jsem zmínil prve, jde IMO i o jakousi kulturní nepatřičnost, vrazit tpaslíkovi do ruky luk místo kuše (důvody v minulém příspěvku). Mechanicky založení trpaslíci jsou stejné klišé jako trpaslíci pouze dle Tolkiena a možná jsem ho nečetl úplně pozorně, ale myslím, že v něm vystupuje více trpaslíků se sekyrou než mečem nebo kopím.

Prosím, pokuste se je odlišit - zvlášť když to teď porovnám s druhou ukázkou ras.

Pracujete s mnoha

Pracujete s mnoha předpoklady, které nemusí být nutně pravda -

1) stropy v podzemí nemusí být nutně nízké. I kdyby, kopí se dá nosit podél těla, i v zástupu.
2) v Tolkienových knihách se opravdu vyskytuje mnohem víc trpaslíků vyzbrojených meči a luky, než trpaslíků se sekyrami - konkrétně celá armáda z železných hor a mnoho Thorinových druhů (nebo Thorin sám s Orkristem a lukem), oproti Gimlimu se sekerou. Je ale pravda, že sekera měla pravděpodobně náboženský nebo kultovní význam. Kuše se tam nevyskytuje ani jedna, luky celkem často.

Co se týče zbraní u elfů a trpaslíků, máte pravdu že je to nešťastné a chtělo by to nějak rozlišit.

Na druhou stranu, trpaslíci sekyrníci a elfové lučištníci je strašlivé klišé a nevím jestli by to bylo omnoho lepší.

Mechaničtí trpaslíci jsou Warhammer a podobně, do DrD se podle mého názoru nehodí.

Co se týče zbraní u elfů a

Co se týče zbraní u elfů a trpaslíků, máte pravdu že je to nešťastné a chtělo by to nějak rozlišit.
Na druhou stranu, na technologické úrovni fantasy středověk je kopí a meč vpodstatě univerzální výzbrojí, ke které budou tíhnout všichni. (: Možná tím pádem nemá moc velkou vypovídající hodnotu to vůbec zmiňovat.

Kdybych to měl nějak rozlišit já, tak trpaslíkům dám hlavně velikou zálibu ve štítech všeho druhu, od pěstních štítků po pohyblivé jeskynní zátarasy se střílnami, takové posuvné hradby.

Saladin

Dobrá poznámka jak s tou univerzální výzbrojí, tak s těmi štíty..

..ke štítu, resp. zátarasu, posuvné hradbě (které drží první trpaslík / skupina trpaslíků v první řadě) se skvěle hodí: kopí, kuš, píšťala (které drží druhý trpaslík / skupina trpaslíků v druhé řadě.

Jinak se připojuji ke všem výtkám co do stručnosti uvedených informací > doufám, že ve výsledných pravidlech bude informací více a, byť se nebráním stručnému pojetí pravidel (jak jsem z textů pochopil) - o to kvalitnější a relevantnější informace očekávám.

Ne že by to mělo cokoliv změnit na mém rozhodnutí si DrD 2 koupit > spíše to bude mít přímý vliv na to, jak ho použij...

Ad Merlkir a pieta

Jo, třeba, jakkoliv. Prostě odlišit. Když už tu máme víc ras a nejen lidi - jako v přirovnávaném středověku - ať je tu i víc variant výzbroje, typických znaků, oblíbených zbraní, atp. Prostě víc různorodosti.

Stačí drobnost - trpaslíci s oblibou ve štítech a kladivech (místo seker či mečů), v halapartnách (jako něčem trochu mohutnějším místo hubených kopí), atd. Prostě maličkosti, které potěší a hlavně odliší.

A jak tak komentáře pročítám, mám trochu strach - budou v DrD II vůbec kuše? Bude v nich širší arzenál než v původním DrD? Nebo naopak bude vyhozeno vše, co se neshoduje s Tolkienem jako předlohou či určitým časovým úsekem středověku a výběr tak bude zúžen na kopí, meče a luky?

Kovy

Myslím, že je zbytečné dívat se na onu schopnost rozeznat kovy z perspektivy naší reality či skrze současné vědecké poznatky.
Ježto se jedná o fantasy dokáži si představit, že živá i neživá příroda zde má cosi jako duši a je čitelná pro ty kdo umí naslouchat její řeči.
Trpaslík vezme zlatou kouli do ruky (ačkoliv to myslím není nezbytně nutné, jen to třeba zlepšuje schopnost se soustředit), zavře oči a naslouchá kovu, vidí záblesky rozmazaných monochromatických obrazů. V pozlacené kouli cítí olovo, uvidí záblesk toho jak olověná koule byla pozlacena kýmsi v tmavé místnosti, ptá se olova "odkud jsi?". A cítí pohyb směrem na sever, cítí jak se noří do hory. Vnímá pocit kovu "zde jsme byli dlouho" a ví že pocit je vlastní olovu, ale zlato na jeho povrchu slaběji míří jinam, více na východ. Trpaslík se více soustředí na zlato, myslí na jeho barvu a zvuk, tak jak jej v dětství učil jeho otec. Z nitra hory se přesouvá skrze níže položené lesy do horského potoka. Cítí proud vody kolem sebe, cítí jak se s každým jarním táním rokem posunuje po proudu, cítí že je rozdělen na několik kousků, proud času se obrací... "Uzumbatil!" ozve se v jeho hlavě varovný otcův hlas. Trpaslík otevírá oči, probrán varovným heslem, chránícím jej před přílišným se vcítěním do kovu.
"Tohle zlato má pořádně olověné srdce." odpovídá a podává kouli zpět svému příteli. "Ale pokud najdeš někoho, kdo se nechá ošidit..."

Hezky napsáno.

Hezky napsáno.

HODY

DrD je k ničemu pokud je v něm spousta čísel - kazí to atmosféru. D&D tímto u mne selhal... :( To jsou jenom čísla na to a na tamto a na toto, proč?! Proč musíme řídit svt čísly? Proč si nemůžem hrát podle našich představ? Proč? Toto je v DrD II obrovský výhoda že jich není tolik!!!

Osobní názor

Debatu o lucisnikovi bych odlozil, jako takova, je ilustrace povedena a lepe bych ji nesvedl :=) .

Vse, co zde budu psat je jenom muj osobni nazor a nikomu ho nechci vnucovat. Nyni uz k tematu. Rozdeleni do kultur a k nim prirazene specialni schopnosti, je napad, ktery se mi opravdu libi a myslim, ze pro hru to bude prinos. Na druhou stranu se domnivam, ze poznat misto puvodu rudy, z ktere je ten ktery predmet vyroben je mozna trochu prehnane. Mozna bych mel vyhrady k trpaslikovi s mecem a lukem. Mam na nase vousate pratele pomerne vyhraneny nazor a tak je radsi vidim s kladivem, sekerou a kusi, ale je pravda, ze v uzkych chodbach jsou tyto zbrane (krom kuse) neprakticke.
Nakonec chci dodat, ze z prace autoru jsem nadsen a pokud bude hra takova, jaka se pro me zatim zda byt, tak se muzeme tesit na skvelou zabavu :=)

Goblin Pravlas

Kovoznalectví

Raději bych tam viděl spíš "Znalost hornin" (proč zrovna zmíněny jen kovy a jen meče?) a vyvaroval se v pravidlech formulací "Nikdy/Vždy/Každý". Pocit neomylnosti nedělá dobře hráčům ani PJ ;)
Co to změnit na "Až na vzácné výjimky se nenechá ..."?

PS: Merlkire, nevadí že mi trpaslík lučištník na pozadí je levák, ale to že natahuje ten luk jak moje přítelkyně a místo chrániče prstů má nevímproč chránič zápěstí :)

.

Trpaslika s lukom vidim nie ako strielajuceho ale ako niekoho kto ma pri chodzi luk pripraveny. Ma zalozeny sip a ciastocne natiahnuty luk.
Je pravda ze nema chranic prstov a sip zalozeny zrejme nespravne (nevyznam sa do toho).
Taktiez sa mi vidi kusa podstatne pouzitelnejsia v podzemi ako luk.
Ale to su uz detaily.

Popis trpazlikov je genericky a nie je pre mna nicim zaujimavym. Chapem vsak ze ak je hra urcena pre ludi co s RPG zacinaju, tak ich ocakavanim budu prave ti najklasickejsi z klasickych trpazlikov.
V kazdom pripade by som tam pridal par poznamok ktore by ukazali ze trpazlizke spolocenstva mozu byt aj ine a ze rasa nie je len jedna seda masa nerozlisitelnych krpatych ozranov

Levý trpaslík

Jestli natahuje luk špatně a moc s ním neumí, tak se mu možná hodí spíš chránič zápěstí, než chránič prstů ;) (pokud by ho měl na ruce ne lučišti, nenačítá se mi obrázek.)

Účel debaty

Pokud se zde strhávají debaty o tom, jestli postava na obrázku drží luk dobře nebo špatně, tak s pravidly to asi bude běh na dlouhou trať.

Se slovíčkařením souhlasím. Občas se objevují hráči dogmatici/právníci. U začátečníků to asi nehrozí, na druhou stanu DrD2 si koupím spoustu hráčů, já určitě budu mezi nimi, co mají zkušenosti jak s DrD tak DrD+, popřípadě dalšími hry na hrdiny.

Osobně bych navrhoval, že to běžně pozná. Předmět může být opravdu kvalitně poznacený čistým zlatem ale uvnitř bude olovo. To už ze zraku nikdo nepozná. I tak se mi zdá zrak silný. Navrhuju, po prozkoumání předmětu. Kdy si jej může prohlídnout jak chce, osahat. Víte asi jak to myslím. Že pozná kov je super příběhové. Že pozná odkud je i ruda se mi zdá už trochu zbytečné. Ono kov je kov, ale ruda je něco jiného a s výslekem má pramálo společného. Železo je prvek železo a nikdo asi moc nepozná odkud je. Poduk by trpaslík nepoznal zastoupení izotopů :-D. Na druhou stranu by tam bylo železo odtud, chrom odtamdut...v případě slitin. Myslím, že to už je zbytečně navíc. Mám strach, že by to místo zjednodušení a příjemného zážitku přineslo komplikace a nedorozumění.

Ale v příběhu si dovedu představit trapaslíka, co se mu někdo snaží podstrčit falešný zlatý šperk nebo mu prodat nekvalitní zbraň a vydávat ji za kvalitní. Proto palec nahoru pro tuto schopnost. A to s tou rudou se mi už zdá moc. Nedělal bych z bojovníka theruga :-)

Jenda Kouba

Co tím chtěli básníci říci.

Dobrý den,

Dost mě tu překvapili a zklamali jisté komentáře. Všichni asi ví jaké, tak se knim vracet nebudu. Po přečtění ukázky trpaslíka musím konstatovat, že se mi velmi líbila a obrázek taky, a pokud se to někomu nelíbí, tak si ho může namalovat sám. To co někteří píší o vlastnosti trpaslíka je zajímavé, ale všichni pisatelé zapomínají na jeden důležitý fak, že poslední slovo má PJ. Na něm záleží jaký ten trpaslík skutečně bude, on může "fakta" o trpaslíkovy v pravidlech DrD II. upravit nebo dokonce úplně překopat. Může utvořit trpasličí klany, jako to je v Asterionu (, který se mi taky moc líbí a mám jíž všechny vyšlé moduly a těším se na další.), nebo trpaslíky samotáře, vše záleží na PJ. Předem se omlouvám, pokud jsem se někoho tímto textem dotkl.

S pozdravem J.K.